środa, kwiecień 25, 2018
Maruszańska flaga
Flaga z godłem miejscowości
Cmentarz ewangelicki
Stary cmentarz z XVIII wieku
Kaplica św. Teresy
Kaplica zbudowana w 1928 r.
Stara cegielnia
Cegielnia gwarecka -1998 r.
Przyroda na Maruszach
Bażant zwyczajny
Stare tradycje
Maruszańscy Kolędnicy

Aktualności

Wspaniała kolekcja

W cyklu „Ludzie-Hobby-Pasje” przedstawiamy kolejnego, wyjątkowego mieszkańca Marusz, Adama Gawliczka- pasjonata motoryzacji i kolekcjonera modeli samochodów.

Zamieszkały w naszej miejscowości pasjonat od początku lat 70-tych zgromadził kolekcję blisko 350 modeli samochodów różnych firm.

 

Pomysł na zbieranie modeli wziął się u pana Adama z dziecięcych marzeń, które pewnym okresie życia stały się możliwe do spełnienia.

 

Wśród zgromadzonych modeli, znaczna część kolekcji, bo aż 145 sztuk składa się z modeli w najwiekszej skali 1/18. „Wśród tych modeli są takie które pamiętają czasy "późnego Gomułki" czy "wczesnego Gierka". Modele pochodzą zazwyczaj z nieistniejących już firm takich jak angielski "Matchbox", włoski "Politoys" czy francuski "Majorette". Część z nich to tak zwane resoraki, były to pierwsze modele tego typu sprowadzane na początku lat 70-tych do Polski. Zdaje się że pierwszy model takiego resoraka kosztował wówczas 60 zł i był to pomarańczowy BMC 1800 wyprodukowany przez "Matchbox". Tamta epoka to modele w różnej skali od 1/72 do 1/24. Została zamknięta wraz z nadejściem kryzysu pod koniec lat 70-tych z prostego powodu, trudna sytuacja gospodarcza i koniec importu modeli do naszych sklepów. Modele opisane powyżej są dziś w trzech zakurzonych kartonach i tylko czasem wydostają się z nich na światło dzienne. Jest tego w przybliżeniu jakieś...150 sztuk.

Nowe zauroczenie nastąpiło jakoś w 1991 czy 1992 roku. W wodzisławskim Empiku ku mojemu zaskoczeniu zobaczyłem czerwone Ferrari F40 z firmy "Burago". To było coś wyjątkowego na tamte czasy i nie mogłem zwyczajnie odpuścić takiej okazji. Tak rozpoczął się drugi etap kolekcjonowania modeli, tym razem trzymałem się jednej skali 1/18. O ile modele tej skali zaczęły pojawiać się coraz częściej na krajowym rynku, o tyle koszt takiej inwestycji wzrastał dosyć szybko. Obok Burago pojawiła się firma "Maisto" i wtedy przekonałem się na własne oczy, że istnieje spora różnica w jakości modeli różnych firm modelarskich. Stawiając na jakość trzeba było ograniczyć ilość. Ceny modeli takich firm jak "Auto Art" czy " Kyosho" to wydatek rzędu kilkuset złotych. O ile zakup dowolnych modeli nie był już w Polsce problemem (możliwość zakupu poprzez Internet) o tyle środki finansowe w coraz większym stopniu ograniczały powiększanie kolekcji. Połowa pierwszej dekady to jednocześnie koniec drugiej epoki kolekcjonerstwa, która zakończyła się liczbą 145 modeli w najlepszej skali.

Trzeci i chyba ostatni etap to modele w skali 1/ 43. Tym razem do zakupu skłoniło mnie pojawienie się modeli polskich samochodów produkowanych w czasach PRL-u. Warszawa M20 zapoczątkowała serię, która liczy obecnie 46 modeli. Wszystkie są nieco zmodyfikowane przeze mnie w porównaniu z oryginałami”.

Ulubionym modelem jak żartuje pan Adam, to ten, którego jeszcze nie ma w kolekcji. A faktycznie najwięcej zadowolenia przynoszą najdroższe modele, takie jak: Ford Mustang, Ferrari Daytona, BMW 2002, czy Lamborghini Miura. Modele są niezwykle dokładnie odwzorowane, posiadają nie tylko otwierane drzwi, maskę, bagażnik, chowane reflektory czy skręcane wraz z kierownicą koła ale również zamszowe dywaniki na podłodze, imitację drewna na desce rozdzielczej, zegary pod szklanym kloszem oraz silnik, w którym znajduje się to, co powinno być pod maską każdego prawdziwego samochodu czyli wszelkiego rodzaju okablowanie i inne detale pomijane w swoich tańszych odpowiednikach.

Jak widzimy dziecięce marzenia mogą przerodzić się w prawdziwą pasję w dorosłym życiu, będąc odskocznią od zabieganego dnia codziennego.

Pasjonatowi życzymy kolejnych wspaniałych modeli, które wzbogacą tą niezwykłą kolekcję, a internautów zapraszamy do podziwiania modeli w foto-galerii. >>TUTAJ<<

 

Polecamy

banerek2

Gościmy

Odwiedza nas 52 gości oraz 0 użytkowników.

Copyright © Marusze 2012 -2013

Bez zgody autora kopiowanie materiałów zabronione.
Kontakt:  Dariusz Dyrszlag
  tel. 519 127 874
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

Serwis marusze.pl utrzymywany na serwerze firmy

www.mbursz-net.pl

Dobry Serwis Komputerowy | Strony internetowe

 stopkambursz-net

i4 Facebook Likebox slider

stationery